Hogyan is jutottam el a gázosításhoz? Hol is kezdjem...
Van egy, most már öregnek számító Opel Astrám. F-es, utosó darabok egyike. Megkímélt, alapmodell, 1.4-es, központi injektoros motorral.
2011 év végére minden eddigi magasságot elért a benzin ára. A döntés már korábban megszületett: ha 350 Ft felé megy az üzemanyag (szándékosan nem írok benzint!) ára, akkor váltani kell.
Addig ugyanis 2 alternatíva létezett az olcsóbb anyag megszerzésére:
- Ukrajnából behozott olcsó benzin E85-el keverve
- Itthon tankolt drága benzin E85-el keverve
Ez 2/3-1/3 (benzin-bioetanol) arányban nagyon jól bírta az autó. Több alkoholt nem mertem keverni, átalakítótól meg tartottam (az Astra peak-and-hold injektor rendszere miatt).
Ukrajna munkahely miatt nem állandó megoldás - hétvégén óriási sor és várakozás a határon, hétköznap meg dolgozni kell. Szabadságot kár erre ellőni, akkor inkább nem autózok.
Októberre addig nőtt a benzin ára, hogy E85-el keverve is átlépte a 350 Ft/Litert.
Jó hír volt, hogy ez időben törölték el a mélygarázs tilalmat:
" ... a rendelet 601. §-a, amely felsorolja a gázüzemű járművek számára tiltott területeket. Az (5) bekezdés szerint az LPG-s autókkal továbbra is tilos behajtani a talajszint alatti garázsokba, ez azonban nem vonatkozik „a vonatkozó műszaki követelményeknek megfelelő biztonsági szeleppel felszerelt járművekre" ... "
Minden adott volt az átalakításhoz. Előtte persze 1000-rel bújtam a fórumokat. Azt ajánlották mindenhol, hogy lakhelyhez közeli szervizt válasszunk. Debrecenben tudtommal 2 helyen vállalják az átalakítást:
Levélírás és személyes találkozás után a másodikra szavaztam. (mondhatnám, hogy mert olcsóbb volt - 10000 Ft volt a különbség - te tényleg a szimpátia döntött)
Megegyeztünk a részletekben: megbeszélt napon átadom az autót, majd este, vagy legkésőbb másnap reggel visszakapom, kettős üzemre alakítva.
Vállalták a műszaki vizsgáztatást is - ez még egy autó mentes napot jelentett.
Így november 2.-án begurultam a műhely udvarára...